Thursday, April 21, 2011

Satu langkah Demi Satu Langkah.

Assalamualaikum,
terfikir dalam otak saya,macam mana nak ajar orang untuk tunaikan 5 solat fardhu sehari semalam dengan lengkap,sebab ramai juga diantara sahabat saya yang tak menunaikan lengkap solat fardhunya atas sebab-sebab saya tidak pasti.Adakah halnya mustahak untuk meninggalkan solat.Solat merupakan tapak keimanan.Ada solat zohor dan asar tapi tinggal subuh.Jadi,saya terfikir,apa kata cuba satu langkah demi satu langkah.Saya telah guna teknik ini dahulu dan Alhamdulillah berhasil.Langkah-langkahnya:-

  1. 1st,Set satu "goal" period masa,Set satu minggu untuk kita usaha supaya solat fardhu kita lengkap.Kalau berjaya,cuba untuk besarkan scope target ke satu bulan dan InsyAllah tidak akan meninggalkanya.
  2. Masuk waktu,terus solat,sebab bila kita lengahkan,nanti jadi malas.
  3. Selalu tengok jam.
  4. Kalau rumah berdekatan dengan surau dengan masjid atau tengah lalu dihadapan masjid,pergilah.
  5. Banyakkan berdoa untuk hilangkan kemalasan dan tingkatkan kerajinan,bukan setakat dalam solat sahaja,bila-bila masa puwn boleh.
  6. Islam itu mudah,cuba sedikit demi sedikit,percayalah,bila sekali anda sentiasa menunaikan solat,anda akan rasa satu kekurangan jika meninggalkan salah satu waktunya.

Saya juga dahulu sering meninggalkan solat,tapi ia tidak bermakna kita harus jadi sedemikian sampai bila-bila.Berubah sedikit demi sedikit,keimanan bukan diperoleh secara mendadak.Tidakkah al-quran datang secara beperingkat,kalau ia sebegitu,manusia puwn berubah secara berperingkat.Tidak ada Bayi yang boleh berlari selepas keluar dari perut ibunya.

Saya akhiri entry saya dengan petikan ayat suci Al-quran,
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"

Jika saya tersalah tulis didalam entry ini,harap maaf,Maklumlah,manusia tidak lari dari melakukan dosa.Itu sudah pasti.yang baik dari Allah yang buruk dari saya ,yang silap harap ditegur,yang kurang harap diperbaiki,wassalamualaikum.

5 comments:

  1. :D Syukran,stay tuned,tpi minggu mungkin x byk entry dan mungkin x derk lansung sbb ada kerja kat book fair.ehek.

    ReplyDelete
  2. ooo..semoga dapat pelanggan ramai2..heh..amin^^

    ReplyDelete
  3. :) insyAllah ye "AKU".
    terbaik?wahh,mekasih amni!

    ReplyDelete