Saturday, April 16, 2011

Berkhatan,kenangan seorang lelaki.

Assalamualaikum semua,
Apabila kanak-kanak lelaki terdengar pasal ayat "KHATAN" & "SUNAT" pasti dapat merasakan kegerunan.
Hukum berkhatan mengikut mazhab-mazhab,ada yang wajib dan ada yang sunat tetapi hampir semua mazhab dalam islam menuntutnya.Bila mak ayah kata macam nie,"Minggu depan Ayah dengan kawan ayah dah buat majlis khatan ramai-ramai,nama awak puwn ada."

Mak aih,mcm nk tercabut jantung dengar.
Sebelum tunggu deadline untuk majlis berkhatan,kalau difikirkan lama-lama,rasa nk lari dari rumah,bukan apa,tapi ianya memang menakutkan. "Parang,gunting,gergaji,katana,apa agakanya digunakan?",itulah yang difikirkan dalam otak.Dulu waktu kecik-kecik kawan saya pernah cerita kat saya tentang berkhatan dengan gunakan laser dan dalam kepala otak saya terbayang pedang lightsaber.Pelik-pelik.Bila tiba hari pengadilan berkhatan,Fuuh,Jantung bukan setakat dah nak tercabut rasanya,badan sejuk,rasa nak lari je.Pernah diceritakan oleh bapak saya,orang dulu berkhatan relax je pakai tanduk kambing,kayu buluh dan parang

."Nak tenangkan hati ke nak bagi lari?",itulah perasaan saya bila bapak saya ceritakan.Selalunya sebelum berkhatan,mangsa berkhatan akan mandi air pili bomba tetapi kt kampung mandi sungai,lepas abes semua tuwh,semua mangsa-mangsa akan pergi kenduri makan-makan,dan diakhiri dengan upacara samurai watanabe.Tapi bila tiba kat depan pendekar parang,fugh,memang rasa nak pitam,tapi nasib baik la saya hidup di zaman moden,dibius la juga.Dia hilangkan juga derita sakit waktu berkhatan.

Bila dah selesai berkhatan,side effect akan berlaku.Kesakitan selama beberapa hari diikuti dengan pantang larang dalam cara pemakanan dan perbuatan harian memang menjengkelkan hidup saya pada waktu kecil.Tapi bila dah sembuh,AMBOI,bukan main,mau berlagak lagi dengan orang lain.Ayat-ayat macam nie la anda dengar dari sahabat-sahabat anda yang lain kan kaum lelaki?:-
  1. "Eyh,aku dah sunat,tak sakit puwn!"
  2. "Aku sunat lagi awal dari kau!"
  3. "Ala sunat je,aku dah lama sunat"
  4. "Aku bila sunat tok lebai tu pakai parang,aku ilek je"
  5. "KAU tak sunat lagi?"
Hah,itulah kenangan hidup seorang lelaki.Tapi nampak sangat perangai lelaki yang penakut lagi belagak tu teserlah pada waktu kecik.kan3?
Jika saya tersalah tulis didalam entry ini,harap maaf,Maklumlah,manusia tidak lari dari melakukan dosa.Itu sudah pasti.yang baik dari Allah yang buruk dari saya ,yang silap harap ditegur,yang kurang harap diperbaiki,wassalamualaikum.

2 comments:

  1. hahhaha. poyo je budak laki dengan ayat cm tu. tapi kau dulu memang rock! tengah dlm pntg, still boleh mng lagi music chair. terbaeeeek! haha

    ReplyDelete
  2. hahaha..dulu jelar:)

    ReplyDelete